Jumaat, 25 Julai 2008

Makanan kegemaranku

Makanan kegemaran saya ialah mi sop, mi siam, makanan laut ala tom yam dan nasi ayam. Semua makanan ini amat lazat. Selain makanan Melayu, saya juga gemari memakan ala Barat seperti burger ayam, fish and chip, spageti dan chiken chop. Makanan ala Barat juga lazat dan lembut apabila dimakan.

Selain itu, makanan tradisional juga menjadi makanan kegemaran saya. Makanan tradisional yang saya gemari ialah kuih-muih Melayu dan keropok lekor. Saya gemari kuih-muih seperti suji, makmur, kuih tat dan banyak lagi. Keropok lekor dibuat daripada ikan. Kita boleh memakan dengan cili sos atau sambal. Bentuknya panjang dan sedikit keras.

Kadang-kala,ia tebal tetapi lembut dimakan. Makanan tradisional selalunya boleh didapati daripada Malaysia. Malaysia mempunyai banyak negeri yang besar. Di situ juga mereka membuat makanan tradisional. Keropok lekor juga datang daripada Kelantan. Ia amat lembut sebelum digoreng.

Tiada ulasan: